Κάθε χρόνο, τον Οκτώβρη μήνα, η Ευρωπαϊκή Βδομάδα προγραμματισμού φοράει τα γιορτινά της και καλεί εκπαιδευτικούς και παιδιά να εμπλακούν σε δραστηριότητες προγραμματισμού.
Δειλά στην αρχή - μιας και δεν υπήρχε πρότερη εμπειρία - είπα να πειραματιστώ σχεδιάζοντας ένα επιτραπέζιο παιχνίδι που θα ενσωμάτωνε τα χαρακτηριστικά του first coding και θα προωθούσε την υπολογιστική σκέψη.
Η δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε τη σχολική χρονιά 2021 - 2022, ήταν χωρίς σύνδεση στο διαδίκτυο και χωρίς χρήση Η/Υ, η λεγόμενη unplugged. Οι unplugged δραστηριότητες προγραμματισμού είναι ιδανικές για εισαγωγή της έννοιας του αλγόριθμου στις μικρές ηλικίες παιδιών. Μόνο που σ' αυτό το σημείο θα ήθελα να επισημάνω δύο , κατά τη γνώμη μου, σημαντικά θέματα: α) Προϋπόθεση για δράσεις τέτοιου τύπου, στην ηλικιακή ομάδα των 4-5 ετών, είναι τα παιδιά να έχουν βιώσει χωροταξικές έννοιες και να έχουμε δουλέψει την αμφιπλευρικότητα . β) Επεξεργαζόμαστε την έννοια του αλγόριθμου με ζωντανά παραδείγματα από την καθημερινότητα των παιδιών, όπως "πες μου τα βήματα για να φορέσει κάποιος τα παπούτσια του, για να διαβάσει ένα βιβλίο, για να πάρουμε το πρωινό μας στη τάξη κλπ ".
Η δραστηριότητα στοχεύει να εισάγει παιδιά προσχολικής ηλικίας στην υπολογιστική σκέψη και στον προγραμματισμό με παιγνιώδη τρόπο. Γι' αυτό το λόγο επιλέγεται μία unplugged δράση με χρήση των καρτών Cody Roby. Γίνεται δε στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής βδομάδας προγραμματισμού και του EU Code Week Greek Autumn school 2021.
Επιμέρους στόχοι:
1. Τα παιδιά να φτιάξουν τον πρώτο τους αλγόριθμο θέτοντας ως πρόβλημα να επιτευχθεί η μικρότερη διαδρομή στο ταμπλώ.
2. Να μάθουν να επιλύουν προβλήματα ακολουθώντας τα βήματα της υπολογιστικής σκέψης.
3. Να συνεργαστούν και να επικοινωνήσουν έχοντας έναν κοινό στόχο.
4. Να αναπτύξουν την προφορική τους έκφραση μέσα από την παρουσ0ίαση του σκεπτικού τους.
Πώς παίζουμε το Πρωτάθλημα...
Η υλοποίηση της δραστηριότητας απαιτεί το σχηματισμό και την εμπλοκή δύο ομάδων παιδιών που αποτελούν ταυτόχρονα και ομάδες ποδοσφαίρου. Η κάθε ομάδα δεν ξεπερνάει τα 4 παιδιά.
Στο "Πρωτάθλημα" η κάθε ομάδα επιδιώκει να κατευθύνει τη μπάλα-ρομπότ ώστε να βάλει πρώτη το γκολ στα δίχτυα της αντίπαλης ομάδας ακολουθώντας τη μικρότερη διαδρομή και ξεπερνώντας τα εμπόδια που συναντάει σ' αυτήν. Τα εμπόδια στη προκειμένη περίπτωση είναι οι "αμυντικοί παίκτες" της αντίπαλης ομάδας. Οι "αμυντικοί παίκτες " - που αποτελούν τα εμπόδια- έχουν τη δυνατότητα να αλλάζουν θέση σε κάθε παιχνίδι προκειμένου να επιφέρουν νέες προκλήσεις για τους παίκτες.
Υλικά κατασκευής