O Wassily Kandinsky ήταν Ρώσος ζωγράφος και θεωρητικός της Τέχνης. Γεννήθηκε στην Μόσχα και έζησε τα παιδικά του χρόνια στην Οδησσό. Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του 20ου αι. και ήταν ένας από τους πρωτοπόρους της αποκαλούμενης αφηρημένης Τέχνης.
Ο Kandinsky παρακολούθησε ιδιαίτερα μαθήματα ζωγραφικής, μουσικής και σχεδίου, ενώ το 1886 επέστρεψε στη Μόσχα για να σπουδάσει Νομική και Οικονομικά, έναν τομέα στον οποίο γνώρισε επιτυχία.
Παρά την γεμάτη προοπτικές ακαδημαϊκή του πορεία, ο Kandinsky δεν σταμάτησε να ασχολείται με την Τέχνη, γεγονός που τον οδήγησε - σε ηλικία 30 ετών - να εγκαταλείψει τη Μόσχα για να ακολουθήσει τις καλλιτεχνικές του ανησυχίες στο Μόναχο. Ο ίδιος ο Kandinsky επεδίωξε μέσα από το έργο του, αλλά και σε συνεργασία με άλλους ομοϊδεάτες καλλιτέχνες, να θεμελιώσει μία νέα τάξη πραγμάτων στην Τέχνη, στη βάση νέων αρχών, αντιπαλεύοντας τον συντηρητισμό και τον ακαδημαϊσμό της καλλιτεχνικής σκηνής του Μονάχου.
Αρχικά το έργο του Kandinsky δεν έτυχε ευρείας αποδοχής και απορρίφθηκε. Η αφαίρεση στους πίνακές του δυσκόλευαν στο να εντοπίσει κανείς τι ακριβώς απεικόνιζαν.
COMPOSITION VII 1913 |
Ωστόσο το "χρωματικό χάος" γοητεύει, προκαλεί πολλούς συνειρμούς και συναισθήματα. Η επίδραση που προξενεί η ζωγραφική του συγγενεύει με αυτή της μουσικής.Όντας ο ίδιος μουσικός ( έπαιζε βιολοντσέλο ) συνένωσε τις δύο μορφές τέχνης σε μία, γι αυτό και οι πίνακές του μπορούν να χαρακτηριστούν "μουσικοί".
Το έργο του Wassily Kandinsky το προσεγγίσαμε στην τάξη με αφορμή την γνωριμία των παιδιών με τα γεωμετρικά σχήματα. Αρχικά αναφερθήκαμε στα βασικά βιογραφικά στοιχεία του ζωγράφου, στην εποχή του και την καινοτομία που έφερε στην Τέχνη της εποχής του. Παρακινήσαμε τα παιδιά να εντοπίσουν κύκλους, τρίγωνα, τετράγωνα κλπ μέσα στους πίνακές του, να κάνουν μετρήσεις ( πόσους κύκλους, τρίγωνα κλπ απεικονίζονται ) και να υποθέσουν το "θέμα" του πίνακα.
Στην συνέχεια δόθηκε χρόνος στα παιδιά, μέσα από την προσεκτική παρατήρηση, να διατυπώσουν τις σκέψεις και τις απορίες τους, αιτιολογώντας τις κάθε φορά. ( "Γιατί το λες αυτό;" )
Μία από τις μέρες που ακολούθησαν δημιουργήσαμε τους περίφημους κύκλους του Kandinsky πάνω σε πηλό. Για να μπορέσουν τα παιδιά να τους στολίσουν στο σπίτι τους, τοποθετήσαμε μαγνητάκι στην πίσω πλευρά της κατασκευής.
Ο Kandinsky με τις αφαιρέσεις του εισήγαγε κάτι καινούριο στην εικαστική τέχνη, που όπως συμβαίνει με όλα τα "διαφορετικά" αντιμετωπίστηκε με επιφυλακτικότητα από τους καλλιτεχνικούς κύκλους της εποχής του. Γι' αυτό την περίοδο που προσεγγίζαμε τα έργα του, αφιερώσαμε μία μέρα για να επισκεφτούμε το Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης, στο οποίο τα παιδιά συμμετείχαν στο πρόγραμμα "Μόνος ή μοναδικός;".
Το έργο του Wassily Kandinsky το προσεγγίσαμε στην τάξη με αφορμή την γνωριμία των παιδιών με τα γεωμετρικά σχήματα. Αρχικά αναφερθήκαμε στα βασικά βιογραφικά στοιχεία του ζωγράφου, στην εποχή του και την καινοτομία που έφερε στην Τέχνη της εποχής του. Παρακινήσαμε τα παιδιά να εντοπίσουν κύκλους, τρίγωνα, τετράγωνα κλπ μέσα στους πίνακές του, να κάνουν μετρήσεις ( πόσους κύκλους, τρίγωνα κλπ απεικονίζονται ) και να υποθέσουν το "θέμα" του πίνακα.
Στην συνέχεια δόθηκε χρόνος στα παιδιά, μέσα από την προσεκτική παρατήρηση, να διατυπώσουν τις σκέψεις και τις απορίες τους, αιτιολογώντας τις κάθε φορά. ( "Γιατί το λες αυτό;" )
'Ωρα για δράση...
Είχε έρθει η στιγμή να ζωγραφίσουμε τους δικούς μας πίνακες με τον τρόπο που αγαπούσε ο Kandinsky! Εμπνευσμένες γραμμές, σχήματα, τοπία κάτω από τους ήχους της κλασσικής μουσικής! Έτσι υπό τους ήχους της "Λίμνης των Κύκνων" ενθαρρύναμε τα παιδιά να ζωγραφίσουν οτιδήποτε τους προκαλούσε, το μουσικό άκουσμα, τη φαντασία τους. Ήταν εντυπωσιακή η απόλυτη ησυχία που επικράτησε στην ομάδα κατά τη διάρκεια που ακουγόταν η "Λίμνη των Κύκνων" και κείνα ζωγράφιζαν. Το αποτέλεσμα μας χαροποίησε ιδιαίτερα, κυρίως όμως γιατί έδειξαν να το απολαμβάνουν:
1913 |
29ο Ν΄/Γ ΠΕΙΡΑΙΑ |
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
"O Κόσμος σαν ζωγραφιά": Αφιέρωμα στον Wassily Kandinsky.
4/
5
Oleh
Rena Valma